Facebook-ikon
Del denne side
Vinsidernes aktuelle Google PageRank

Forsendelse af vin

Handel over internettet skulle efter sigende være tiltagende herhjemme. Vi kan for vores eget vedkommende konstatere, at vi er en del af denne tendens: Hvis der er noget vin, som vi gerne vil have, og det kan købes via nettet, ja, så er det bestemt ingen hindring. Det opleves snarere som en dejlig udvidelse af vores handlemuligheder. Det har ændret vores indkøbsvaner især de sidste par år.

En handel via nettet kan foregå mere eller mindre elegant. Bestilling og betaling er den første del af forløbet. Og så er der den ganske centrale del: Hvordan - dvs. med hvilket transportfirma - får man vinen leveret? Her er det vores erfaring, at oplevelserne kan variere meget.

Transportør-logoer

Når vi køber vin, leveres varerne typisk enten med Danske Fragtmænd, Post Danmark eller Vingaloppen. Selv om man skulle mene, at det blot handler om at få vinene fra punkt A til punkt B, så er "spillereglerne" og de deraf følgende oplevelser ganske forskellige. Der er forskellige typer fordele og ulemper.

Danske Fragtmænd lover levering fra dag til dag, hvis forhandleren indleverer vinen til fragtcentralen inden lukketid. Det er fint, så man ikke skal gå og vente i flere dage, uden at vide om man kan forlade huset.
Det kan dog være en rigtig frustrerende oplevelse, hvis forhandlerne ikke sørger for at oplyse om de betingelser, der er knyttet til levering med Fragtmændene: Hvis man ikke er hjemme, når de leverer, kommer man hjem til en lille seddel om, at man kan afhente varerne på nærmeste Fragtmands-central. Det giver for vores vedkommende en køretur på 130 km tur-retur. Alternativt kan man betale for genudbringning. Det er naturligvis helt uacceptabelt, hvis man ikke ved det på forhånd. At nogle forhandlere ikke sørger for at oplyse om den slags er svært at forstå.
Man kan, når leveringen sker med Fragtmændene, alternativt vælge at få leveret til sin arbejdsplads. Den af Helle og mig, der har størst muskelkraft, har påtaget sig at slæbe vinene hjem, hvis der leveres på denne måde. Denne hjembringning sker dels til fods, dels med tog og kræver en del rygsæktransport fordelt over et antal dage, afhængigt af hvor mange flasker vi har bestilt. Det kan lade sig gøre, men slæberiet opleves bestemt ikke som modtagervenligt.
Hvis man ikke er hjemme ved leveringen, kan man også vælge at få vinene stillet f.eks. i carporten eller udhuset. Men dels har vi ingen af delene. Dels vil vi ikke løbe risikoen for at tabe hele det betalte beløb - og det er betingelserne ved den type levering - hvis vinene ikke er at finde, når vi kommer hjem.
Opsummeret: Hvis man ved, man er hjemme en hel dag, er det en fin leveringsform. Hvis ikke, kan det godt opleves som ganske bøvlet.
I og med at de fleste mennesker er ude af huset og på job alle hverdage, og at en del af folket er med offentlig transport, så spørger vi os selv, hvorfor nogle forhandlere begrænser sig til at benytte Danske Fragtmænd til privatkunder.

Vingaloppen er et ret nyt firma, hvis målsætning er at levere et højt service-niveau og overgå kundens forventninger. Og i praksis har vi da også oplevet, at det altid er gået uden problemer om end ikke altid uden mislyde.
Vinforhandlere kan få aftaler om levering indenfor et større eller mindre antal dage afhængigt af hvor meget de vil betale, hvilket ikke overraskende har medført en besked fra forhandleren til os som kunder om, at man ikke på forhånd kunne sige, hvilken dag vinen ville blive leveret. Vi har i de tilfælde bedt om, at Vingaloppen kunne ringe til os og fortælle hvornår leveringen ville finde sted eller i det mindste give et ring på mobilen en halv times tid før, så man i de dage, man venter, kan forlade huset for at gå en tur. I halvdelen af tilfældene har de ringet, i den anden halvdel ikke. Der er øjensynligt aktuelt ikke nogen sikker kommunikationsvej mellem vinforhandler og den vingaloppør, der kører ud med varerne. Og dermed kan beskedmuligheden til den ventende kunde svipse.
Men som sagt: I praksis har det alligevel altid fungeret acceptabelt. Og vores oplevelse er, at de nok skal sørge for at få leveret, også hvis de ikke træffer nogen hjemme. Viljen til god service forekommer at være til stede. F.eks. siger de, at de er villige til at imødekomme specielle ønsker (f.eks. levering på en bestemt dag) ind imellem, også selv om det overskrider de generelle aftale-rammer med forhandleren. Det må komme an på en prøve.

Vi ved ikke, om Post Danmark lover dag til dag levering, og det er også lige meget, for vores erfaring er, at sådan fungerer det ikke. Vi har endda oplevet, at to kasser vin fra samme ordre er ankommet med flere dages mellemrum.
En rigtig god ting er dog, at man vha. Track & Trace via internettet kan følge med i, hvor forsendelsen befinder sig.
En stor fordel er også, at hvis man ikke er hjemme, når der leveres, er der mulighed for at hente vinene på nærmeste posthus. Og da vi trods alt har en bil, er det til at have med at gøre.
Alt i alt er levering via Post Danmark den form, som vi personligt oplever som mest praktisk og uproblematisk.

Et godt råd

Vi vil give det råd, at du som forbruger undersøger leveringsbetingelserne grundigt, inden du trykker på Bestil.
Og hvis du kommer ud for urimeligheder, som forhandleren ikke har oplyst om, så find dig ikke i det.
Vi fik således, første gang vi oplevede den nævnte lille irriterende seddel fra Fragtmændene, forhandleren til at betale for genudbringning, da der intet stod om betingelserne på forhandlerens hjemmeside, og oplysningen var heller ikke tilflydt os på anden vis.
Nu, hvor vi ved, at den slags tåbeligheder kan forekomme, spørger vi, hvem der transporterer, hvis forhandleren ikke oplyser dette, og vi sørger for at få betingelserne klargjort før ordren afgives. Men det er naturligvis rarest, hvis forhandleren selv har en portion konsekvens-forudsebarhed, så han sørger for at informere, før det går galt.
Det er i det hele taget både skønt og praktisk, når forhandleren har brugt den halve times tid det tager at nedfælde klare leveringsbetingelser på sin hjemmeside. Et arbejde der kan spare samtlige kunder for de sammenlagt hundreder af timer, der hen ad vejen ellers vil gå med at skulle stå for det opsøgende arbejde.

August 2009

Din Internet Explorer er stærkt forældet, og mange ting på Vinsiderne.dk vil derfor enten ikke kunne ses, se helt forkerte ud eller ikke fungere. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.
Du bruger den forældede Internet Explorer 7 (eller måske Internet Explorer 9 i kompatibilitets-visning). Det betyder, at nogle ting på Vinsiderne.dk ikke vil virke, og andre ting vil blive vist forkert eller slet ikke. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.